Saturday, May 4, 2013

5 de Mayo is a minor holiday in Mexico


5 de Mayo and How Beer Companies Turned A Minor Holiday 
Into America's Favorite Mexican Drinking Day




The biggest misconception about Cinco de Mayo is that it commemorates of México's Independence Day. 

That holiday is, in fact, celebrated on September 16.



5 de Mayo is a minor holiday in Mexico, Cinco de Mayo is actually a commemoration of a victory by Mexican troops in La Batalla de Puebla more that fifty years later, on May 5, 1862 and, according to many people, is more of a U.S. holiday than a Mexican one.

                      For the average Mexican, is just another day.



The holiday is widely misconstrued in this country, even by people of Mexican descent. 
Other people do not seem to care about the origin and cultural significance of Cinco de Mayo, 
they simply see it as an opportunity to go out and get drunk on Mexican beer at reduced prices.



So why is it such a huge event in the U.S.?
Marketing of course.

The holiday gained popularity in the 1950's and 1960's because of The Good Neighbor policy, 
an effort to build a better relationship between Mexico and America, according to National Geographic.

But it really took off when beer companies who see it as little more than an excuse to sell beer (Cinco de Mayo is now the second largest beer consuming day of the year just behind St. Patrick's Day).  got involved 

In the early 1980s, Anheuser-Busch and Miller Company created Hispanic Marketing departments and began sponsoring Cinco de Mayo celebrations, according to Norman K. Denzin's Studies In Symbolic Interaction. In 1989 a party sponsored by Anheurser-Busch turned into a drunken riot, and latino activists accused the company of "pushing a legalized drug upon our community."

Decades later the party remains a key means of marketing to the hispanic beer market. In 2009 beer companies spent $171-million on Spanish language advertising.





True Mexicans love and respect our flag.
Celebrate our Independence on Sept 16
not on  5 de Mayo




El 5 de Mayo y cómo las empresas cerveceras crearon
la celebracion del dia

El mayor error sobre el Cinco de Mayo es que la mayoria de la gente cree que se conmemora el Día de la Independencia de México. Esa fiesta se celebra el 16 de septiembre.

5 de Mayo es una fiesta menor en México, el Cinco de Mayo es en realidad una conmemoración de la victoria de las tropas mexicanas en La Batalla de Puebla

La fiesta mexicana conocida como "Cinco de Mayo" es ampliamente mal interpretado en este país, incluso por personas de ascendencia mexicana. Otras personas no parecen preocuparse por el origen y el significado cultural de Cinco de Mayo, que simplemente lo ven como una oportunidad para salir y emborracharse con cerveza mexicana a precios reducidos.

Así que ¿por qué es un gran evento en los EE.UU.?

Comercialización por supuesto.

La fiesta fue muy popular en los años 1950 y 1960 debido a la política del Buen Vecino,
 un esfuerzo para construir una mejor relación entre México y Estados Unidos,
 según la National Geographic.

Pero realmente despegó cuando las compañías cerveceras que ven esto nada más como una excusa para vender cerveza ( Cinco de Mayo es el segundo dia con mas venta de cerveza en todo el año, solo atrás del dia de San Patricio ) se involucraron, haciendo esto  más comercial que patriótico,   sobre todo porque han llegado a promocionar la fecha como “Drinko de Mayo”,
(“drink” significa beber, o bebida, en español)  

A principios de la década de 1980, Anheuser-Busch y Miller Company crearon departamentos de marketing hispano y comenzó a patrocinar celebraciones del Cinco de Mayo, de acuerdo con estudios de Norman K. Denzin en la interacción simbólica; el partido sigue siendo un medio fundamental de marketing para el mercado hispano de cerveza.

En 2009 las compañías cerveceras gastaron $ 171 millones en publicidad en español.